MATEŘSKÁ ŠKOLA NĚMČIČKY, okres Brno-venkov, příspěvková organizace,
Němčičky 59, 664 66 Němčičky
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ
PROGRAM
pro předškolní vzdělávání
„Já a můj svět“
2025/2026–2029/2030
Vypracovala: Mgr. Lada Jurková
Platnost od 1. 9. 2025
Obsah školního vzdělávacího programu
- Identifikační údaje o mateřské škole (str. 3)
- Název dokumentu
- Název školy, sídlo
- Údaje o zřizovateli
- Statutární zástupce, zpracovatelé programu
- Číslo jednací, platnost dokumentu
- Obecná charakteristika školy (str. 4)
- Kapacita školy
- Lokalita školy
- Charakter a specifika budovy školy
- Podmínky vzdělávání (str. 5)
- Věcné podmínky
- Životospráva
- Psychosociální podmínky
- Organizace
- Řízení mateřské školy
- Pedagogické a personální zajištění
- Spoluúčast rodičů
- Vzdělávání dětí se speciálními potřebami
- Organizace vzdělávání (str. 12)
- Charakteristika vzdělávacího programu (str. 13)
- Poslání školy
- Dlouhodobé cíle
- Metody a formy vzdělávání
- Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, dětí mimořádně nadaných a dětí mladších tří let
- Charakteristika podtémat vzdělávacího programu
- Vzdělávací obsah
- Evaluační systém (str. 27)
- Identifikační údaje o mateřské škole
Sídlo: Němčičky 59, 664 66
Zřizovatel školy: Němčičky, Němčičky 39, 664 66 IČO 00488054
IČO školy: 75024501
Právní norma: příspěvková organizace
Telefon školy: 546 421 200, 774392015
Příslušný odbor školství: Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor školství Žerotínovo nám. 3/5, 601 82 Brno
Ředitelka školy: Mgr. Lada Jurková
Kapacita školy: 25 dětí
E-mail: skolka@nemcickyubrna.cz
Provoz školy: 6,30 – 16,00
Zpracovala: Mgr. Lada Jurková
Schválen byl na pedagogické poradě dne 1. 9. 2025. Se zřizovatelem projednáno 1. 9. 2025.
Č. j.
- Obecná charakteristika školy
Mateřská škola Němčičky je jednotřídní s celodenním provozem a je umístěna uprostřed obce Němčičky. Nachází se ve starší budově, kde dříve bývala základní škola s bytem pana učitele, později dětský útulek, od roku 1986 Mateřská škola Pravlov a od roku 1993 Mateřská škola Němčičky.
Kapacita mateřské školy je 25 dětí a provoz je zajištěn od 6,30 do 16,00 hodin.
Naší snahou je co nejlépe napodobit rodinné prostředí, které je pro děti vstřícné, podnětné, zajímavé a obsahově bohaté. Snažíme se, aby se v něm dítě cítilo bezpečně, radostně a spokojeně. Zvláštní pozornost věnujeme individuálnímu přístupu k dětem, přípravě předškoláků na vstup do ZŠ, výtvarné a estetické výchově.
Pracují zde kreativní učitelky, které se snaží nabídnout všem dětem příjemné prostředí, vylepšují a obměňují pravidelně interiér třídy, pracují s novými metodami a prostředky. Těžištěm práce je rozvoj tvořivosti, samostatnosti a komunikace ve všech činnostech.
Škola je umístěna v netypizované budově uprostřed obce.
V roce 2009 proběhla první část rekonstrukce, kdy byla k původní budově přistavěna místnost, ve které je nyní umývárna. V zadní části budovy byla vyměněna všechna okna a dveře a na školním dvorku obnoven a upraven povrch.
V roce 2010 byla vyměněna všechna zbývající okna a proběhla rekonstrukce vchodových dveří.
V roce 2011 byla provedena rekonstrukce osvětlení ve všech prostorách školy.
Budova byla zateplena a odizolována v roce 2017.
Během prázdnin před školním rokem 2018/2019 proběhly v mateřské škole rozsáhlé rekonstrukce vnitřních prostor. Byla provedena sanace vlhkého zdiva ve třídě, byly vyklizeny některé prostory školy a upraveny tak, aby sloužily jako sklad hygienických prostředků. Budova byla celá vymalována, pokládaly se nové podlahy a byl zakoupen nový nábytek.
V roce 2018 byl do mateřské školy zaveden ke vchodovým dveřím kódovací systém pro zaměstnance. Během prázdnin v roce 2018 byl zahradní domek zrekonstruován a byl do něj umístěn sklad venkovních hraček.
Prostor před budovou školy byl osázen keři a květinami, byl upraven zámkovou dlažbou, byly nakoupeny stojany na kola a prostor byl zabezpečen plotem se zamykatelnou brankou.
V roce 2020 proběhla rozsáhlá kompletní rekonstrukce sociálního zařízení pro děti a proběhla sanace vlhkého zdiva.
V průběhu let 2020-2025 byl nakoupen nový nábytek do třídy, zrealizovány kryty na všechny radiátory, proběhla výměna koberce a instalace dělící stěny v chodbě naproti umývárně. Do zahradního domku byla zavedena elektřina, byl vybaven novým nábytkem a byla v něm instalována topná tělesa. Dále byla zakoupena pec k vypalování keramiky, která našla své místo v zahradním domku. U vchodových dveří byla vyměněna kovová kulatá klika za bezpečnější plastovou, podélného tvaru.
Do zahrady byl zakoupen nový herní prvek v podobě multifunkčního dřevěného hracího domku.
Charakter a specifika budovy školy
Mateřská škola je v dobrém technickém stavu. K budově mateřské školy náleží menší školní zahrada s pískovištěm, moderními hracími prvky a zděným zahradním domkem, který slouží k uskladnění hraček a k tvoření, které by ve třídě bylo problematické realizovat, jako je práce s hlínou, přírodninami a polytechnická výchova. Na školní zahradu projdeme přes chodbu budovy školy.
Po vstupu do budovy se krátkou chodbou a odbočením vpravo dostáváme do šatny dětí, za šatnou je kancelář ředitelky školy. V pravé části budovy se ještě nachází jídelna, kuchyňka a sociální zařízení pro děti. Odbočením vlevo z chodby přijdeme do prostorné třídy, která je vybavena moderním nábytkem a spoustou hraček. Odpoledne se třída mění na lehárnu, lehátka jsou uskladněna ve velké skříni nacházející se hned vedle dveří napravo. Dále v pravé části budovy najdeme místnost, která slouží jako zázemí pro paní školnici, sociální zařízení pro zaměstnance a sklad úklidových prostředků.
Vychází ze zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším a jiném vzdělávání (školský zákon) a vyhlášky 14/2005 o předškolním vzdělávání a ve znění 43/2006 vyhlášky o předškolním vzdělávání.
Věcné podmínky
Záměr
Vnitřní prostory jsou zařízeny a vybaveny tak, aby účelně sloužily všem dětem. Třída je rozčleněna do zón, kde v úrovni očí jsou rozmístěny hračky a materiály pro jednotlivé typy her a činností a dětské knihy. Vedle koutů pro námětové hry jsou vytvořena místa pro konstruování a hry se stavebnicemi. Děti mají k dispozici různé druhy a typy stavebnic. Výtvarný koutek je vybaven různými druhy materiálů, v prostoru ke cvičení je výběr cvičebního náčiní a nářadí. Hračky a pomůcky jsou přehledně uložené a dostupné všem dětem. Děti mají možnost rozvíjet námětové hry, konstruovat, cvičit, mají k dispozici různé druhy materiálů a pracovního náčiní. Vzhledem k členění oken a dveří po obvodu místnosti se obtížně vytváří hrací kouty pro děti. Lehátka k odpočinku dětí jsou ve třídě denně rozkládána a jsou ukládána do úložné skříně, lůžkoviny do větratelných prostor. Škola je pravidelně malována, podlahová krytina částečně pokryta kobercem. Nemáme zbytečně velké množství textilií pro předcházení alergiím. Rostliny jsou prokazatelně nejedovaté. Na budovu školy navazuje zahrada s domkem, který slouží jako sklad hraček, zahradního nábytku a nářadí a je v něm umístěna pec k vypalování keramiky. Zahrada umožňuje dětem rozmanité pohybové a další aktivity. Prostředí školní zahrady je vždy upraveno. Všechny prostory mateřské školy splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů. Kuchyňka sloužící k výdeji jídla prošla v období minulých pěti let celkovou modernizací a vyhovuje požadavkům Evropské unie.
Návrh na další úpravu podmínek
Účelně a hospodárně využívat finanční prostředky ze státního rozpočtu a z rozpočtu zřizovatele a dosáhnout zajištění co nejlepších věcných podmínek.
Průběžně obnovovat a doplňovat vybavení školy hračkami, pomůckami, knihami a pracovním materiálem.
Dle aktuálních potřeb provádět údržby a opravy na školní budově a budově zahradního domku.
Po dohodě se zřizovatelem postupovat dle následujícího plánu:
Školní rok 2025/2026
Vytvořit za pomoci programu „Správa MŠ“ samostatné stránky školy a ty pravidelně aktualizovat.
Do konce kalendářního roku 2025 – vybavit šatnu a jídelnu dětí sítěmi a nástěnkami pro účelné využití a rozšířit tak vystavovací prostory dětských prací.
Rozšířit knihovnu dětí i učitelů o nové moderní knihy a didaktické pomůcky.
Školní rok 2026/2027
Zaměřit se na školní zahradu a zútulnit její prostory a prostory zahradního domku. Vysázet u plotu bylinkový záhon s trvalými bylinami. Vybudovat v zadní části školní zahrady mlhoviště. Vytrhat některé rostliny kolem plotu, které již neplní svůj účel a nahradit je vyššími travinami, bylinkami, či trvalkami. Vybudovat chodníček od vydlážděného prostoru školní zahrady až k zahradnímu domku, tak aby děti mohly v deštivém počasí procházet do domku bez většího ušpinění. Srovnat terén na školní zahradě a vyset nový trávník. Investovat do dalšího potřebného vybavení zahradního domku.
Školní rok 2027/2028
Po dohodě se zřizovatelem vybudovat na školní zahradě menší mlhoviště.
Vybudovat s pomocí dětí na školní zahradě větší domeček pro hmyz, než který máme doposud.
Vybudovat na školní zahradě smyslový chodníček a koutek s přírodninami, ze kterých budou děti moci kreativně tvořit při pobytu venku.
Školní rok 2028/2029
Dokupovat potřebné zařízení, hračky a didaktické pomůcky.
Realizovat potřebné opravy na budovách školy.
Životospráva
Záměr
Umožňujeme dětem / po předchozí domluvě s rodiči / přicházet do mateřské školy podle potřeby rodiny. Škola má flexibilní, funkční denní řád. Režim stravování splňuje tříhodinový interval mezi podáváním stravy. Po celý den zajišťujeme pitný režim, nabízíme možnost výběru mezi sladkým nápojem a vodou. Při pití se děti samostatně obsluhují, mají možnost občerstvovat se nápoji celý den bez omezení. Děti si samy prostírají a jí příborem s přihlédnutím ke svým možnostem, umožňujeme zvolit si velikost porce jídla. Mají možnost volné svačiny. Denně se podávají tři jídla-přesnídávka, oběd a odpolední svačina. Doba podávání jídel je ustálená, nejdéle ve tříhodinovém intervalu. Mimo tento interval dětem každodenně nabízíme ovoce a zeleninu. Děti jsou každý den dostatečně dlouho venku, přihlížíme k aktuálnímu počasí a venkovním teplotám, volný pohyb mají zajištěn i v budově školy. Spánek a odpočinek dětí je upraven dle individuálních potřeb s nabídkou náhradních aktivit a klidové odpočinkové činnosti ve třídě.
Do mateřské školy přijímáme děti zdravé, bez zjevné známky onemocnění. Učitelky nesmí podávat dětem jakékoliv léky, pouze ve výjimečných případech, a to po konzultaci s ředitelkou školy a dětským lékařem. Pravidelně zařazujeme zdravotní cvičení, podporující správné držení těla, cviky pro posílení svalů plosky nohy. Všechna cvičení podporují zdravý vývoj a růst dětí. Při úrazu či náhlém onemocnění učitelka zajistí patřičnou péči s okamžitou informací zákonným zástupcům. Učitelky mají ujasněný svůj přístup ke zdraví a životnímu stylu.
Prohlubování prevence úrazů: V případě školního úrazu je učitel povinen zajistit prvotní ošetření dítěte, v případě nutnosti i následné lékařské vyšetření či ošetření. Zákonní zástupci jsou bezodkladně vyrozuměni. Učitel je rovněž zodpovědný za ohlášení úrazu vedení školy a zapsání do Knihy úrazů v ředitelně. Školním úrazem je úraz, který se stal dítěti při výchově a vzdělávání a při činnostech, které s nimi přímo souvisejí. Výchovně vzdělávací činností účast dětí při výchovné a vzdělávací práci školy, ve škole od vstupu dětí do prostor školy až do odchodu z nich a každá činnost vyplývající z přímé souvislosti s ní. Pracovníci školy jsou povinni přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj. Učitelé jsou pravidelně proškolováni v otázkách bezpečnosti. Učitelé jsou povinni dbát, aby děti do MŠ nenosily nebezpečné ozdoby ve vlasech, na rukou a oděvu, které by mohly zapříčinit úraz dětí. Školním úrazem je rovněž úraz, který se stal dětem při akcích konaných mimo školu, organizovaných školou a uskutečňovaných za dozoru pověřené odpovědné osoby. Jedná se zejména o úrazy dětí na vycházkách, výletech, zájezdech, exkurzích.
Podávání léků v mateřské škole: Souhlas zákonného zástupce s podáváním léčiv či jiné úkony ze strany školy je nezbytný. Musí však jít o činnosti, ke kterým není třeba odborná kvalifikace a nesmí se jednat o poskytování zdravotní péče. Je-li mateřská škola informována o tom, že dítě trpí onemocněním (alergie, cukrovka apod.), které vyžaduje zohlednění při vzdělávání, škola: - projedná otázku onemocnění se zákonnými zástupci-vyzve je k předložení odborného vyjádření lékaře-zajistí jejich písemný souhlas k úkonům vyžadovaným ze strany školy-proškolí zaměstnance v oblasti projevů onemocnění, o náležité péči. Projevy nebo komplikace přesahující běžný průběh onemocnění a takové komplikace, které již vyžadují odbornou lékařskou pomoc, bude škola řešit přivoláním zdravotní záchranné služby, popř. poskytnutím péče odpovídající zásadám první pomoci. Při splnění uvedených podmínek nenese škola ani její zaměstnanci právní odpovědnost za případná rizika a komplikace spojené s onemocněním dítěte.
Návrh na další úpravu podmínek
Zajišťovat prevenci očních vad a logopedickou depistáž Termín: každoročně
Proškolovat pravidelně zaměstnance o poskytování první pomoci.
Pravidelně provádět cvičný požární poplach s evakuací. Termín: každoročně
Psychosociální podmínky
Záměr
Všichni zaměstnanci usilují o vytváření klidného a bezpečného prostředí, kde se děti mohou cítit bezpečně. Ostatní zaměstnanci pomáhají učitelkám při zajišťování bezpečnosti a organizaci při různých akcích. Děti se pravidelně podílejí na tvorbě pravidel soužití, osobní svoboda a volnost je respektována do mezí, které z těchto pravidel vyplývají. Respektujeme přirozené potřeby dětí, podporujeme aktivní spoluúčast s dětmi i dospělými, samostatné rozhodování.
Vzdělávací nabídka odpovídá mentalitě předškolního dítěte a je přiměřeně náročná. Děti učíme pracovat samostatně, rozvíjíme aktivní spoluúčast a partnerství.
Dáváme dětem dostatek prostoru pro kvalitní spontánní hru, zdravou komunikaci a zpětnou vazbou přispíváme k vytváření pocitu úspěšnosti. Respektujeme osobnostní tempo každého dítěte, děti zatěžujeme přiměřeně a v rámci jejich možností.
Učíme děti vzájemné toleranci, ohleduplnosti a zdvořilosti ke svým vrstevníkům i dospělým.
Děti mají příležitost vidět zdvořilé jednání mezi ředitelkou, učitelkami, rodiči i provozními zaměstnanci.
Respektujeme potřebu soukromí, děti mohou kdykoliv relaxovat v klidných koutcích třídy. Máme vytvořeny podmínky k odpočívání během dopoledních aktivit.
Nově příchozím dětem zajišťujeme dostatečné podmínky a prostor pro adaptaci.
Důležitým prvkem ochrany před sociálně patologickými jevy je i výchovně vzdělávací působení na děti již předškolního věku zaměřené na zdravý způsob života. V rámci školního vzdělávacího programu jsou proto děti nenásilnou formou, přiměřeně k jejich věku a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice, seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video) patologického hráčství (gamblerství), vandalismu, kriminality a jiných forem násilného chování a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.
V rámci prevence před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí provádí učitelé mateřské školy monitoring a screening vztahů mezi dětmi ve třídních kolektivech s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi již v jejich počátcích, a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízeních.
Děti jsou chráněny učiteli v rámci ochrany zdraví dětí před sociálně patologickými jevy.
Důležitým prvkem prevence v této oblasti je i vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a učiteli a mezi učiteli a zákonnými zástupci dětí.
Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví dětí při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a poskytují jim nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
Právnická osoba, která vykonává činnost mateřské školy, vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je učitelka mateřské školy převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je učitelka mateřské školy předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Předat dítě pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystaveného zákonným zástupcem dítěte.
Za bezpečnost a ochranu dětí v době výchovně vzdělávací činnosti odpovídají učitelé mateřské školy. Učitelé nesmí vykonávat jiné činnosti, které by je odváděly od přímé výchovně vzdělávací činnosti ani administrativní práce, nesmí se vzdalovat z místa, kde svěřené děti pobývají, nenechávají je bez dohledu. V případě nezbytné nutnosti vzdálit se je učitel povinen zajistit dohled nad dětmi jiným učitelem školy.
K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví ředitelka MŠ počet učitelů tak, aby na jednoho učitele připadlo nejvýše 20 dětí z běžných tříd, třída, ve které se vzdělávají pouze děti od 2 do 3 let nejvýše 12 dětí, třída s dětmi s přiznanými podpůrnými opatřeními se naplňuje v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
Při zajišťování zotavovacích pobytů, popřípadě výletů pro děti určí ředitelka MŠ počet učitelů tak, aby byla zajištěna výchova dětí, včetně dětí se zdravotním postižením, jejich bezpečnost a ochrana zdraví.
Návrh na další úpravu podmínek
Věnovat se pravidelně prevenci rizikového chování. Termín: celoročně.
Organizace
Záměr
Ve škole je zavedený funkční denní řád, který pružně reaguje na aktuální potřeby dětí a umožňuje aktuální změny.
Služby pedagogů jsou zajišťovány tak, že při všech činnostech a vždy je dětem zajištěna optimální pedagogická péče. Rozvrh přímé pedagogické práce je řešen rozvržením ve 2 týdnech stále se opakujících.
Při vzdělávání v plné míře respektujeme vývojová specifika dětí předškolního věku. Vzdělávání maximálně přizpůsobujeme fyziologickým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám dětí. Pracujeme podle třídního programu, který je v souladu s ŠVP. Závazné pro naši práci jsou integrované bloky, pružně volíme navržená témata. Prostřednictvím společně vytvořených pravidel podporujeme v dětech jistotu, pocit bezpečí, radost a spokojenost. Podporujeme a rozvíjíme v dětech schopnost domlouvat se spolu. Vycházíme z individuálních potřeb a možností dětí. Veškeré činnosti se snažíme plánovat s ohledem na potřeby dětí.
Poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený. Většina aktivit je organizována tak, aby děti mohly být samy aktivní a měly na činnosti dostatek času a prostoru. Každé dítě má své portfolio, kde jsou ukládány jeho vzdělávací výsledky. Na tvorbě portfolia se děti aktivně podílí.
K vystavování svých výtvorů mají děti určené místo, mají možnost nechat si hru rozehranou i několik dní. Hračky a stavebnice jsou dětem přístupné v otevřených policích.
Většinu aktivit organizujeme s ohledem na potřeby dětí tak, abychom podporovali jejich aktivitu, aby mohly provádět činnosti individuální i skupinové. Ve třídě děti hojně využívají relaxační koutky, kde mohou být samotné, pokud to potřebují.
Nově přijatým dětem je umožněn dostatek času i prostoru na adaptaci na nové prostředí.
Organizace dne:
6,30 – 8,30 příchod dětí do MŠ
6,30 - 900
Scházení dětí, ranní hry dle volby a přání dětí, řízené činnosti, spontánní učení, jazykové chvilky, pohybové a smyslové hry, relaxační cvičení, skupinové a individuální činnosti.
9,00 – 9,30
Hygiena, ranní svačina, komunikační kruh
9,30 – 9,45
Příprava na pobyt venku
9,45 – 11,45
Pobyt venku
11,45 – 12,15
Hygiena, oběd
Odchod dětí po obědě 12,15 – 12,30
12,15 – 12,30
Příprava na odpočinek
12,30 – 14,15
Četba a poslech pohádek, odpočinek, náhradní aktivity pro nespavé děti
14,15 – 14.45
hygiena, odpolední svačina
14,45 – 16,00
Odpolední zájmové činnosti v centrech aktivit, hry, dokončování prací z dopoledne, v případě vhodného počasí pobyt na školní zahradě
Odchod dětí z MŠ 14,45 – 16,00
Časové údaje jsou orientační, v průběhu dne je možno přizpůsobit organizaci činnostem dětí jejich potřebám a aktuální situaci. Zachovány zůstávají vždy přiměřené intervaly mezi jídly, dostatečný pobyt venku. Režim dne může být upraven podle programu a aktuálních potřeb dětí.
Řízení mateřské školy
Záměr
Organizační řád a směrnice vymezují jasná pravidla a kompetence zaměstnanců školy. Máme vytvořen informační systém uvnitř i směrem ven, během školního roku 2025/2026 zprovozníme samostatné interní internetové stránky školy prostřednictvím programu „Správa MŠ“. Důraz je kladen na týmovou práci, vzájemnou spolupráci a vytváření prostředí důvěry a otevřenosti. Zaměstnanci projevují svůj názor a vyjadřují se k problémům.
Práci zaměstnanců ředitelka průběžně hodnotí, pro zkvalitnění práce školy využíváme zpětné vazby.
Mateřská škola pravidelně zve ke spolupráci rodiče, spolupracuje se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy a Pedagogicko psychologickou poradnou.
Návrh na úpravu podmínek
Zvýšení kvality přenosu informací a komunikace mezi všemi zaměstnanci školy. Termín: průběžně
Personální a pedagogické zajištění
Záměr
Ředitelka školy je lídrem, který má jasnou vizi a strategii rozvoje školy. Pracovní tým funguje na základě jasně vymezených a společně vytvořených pravidel. Pedagogové aktivně přistupují ke svému dalšímu vzdělávání. Všechny učitelky mají předepsané vzdělání. Ředitelka vytváří podmínky pro další systematické vzdělávání a podporuje profesionalizaci pracovního týmu i své osoby. Vzdělávání všech zaměstnanců je cílené a tematicky zaměřené, vychází z evaluační činnosti ředitelky školy, potřeb realizace kvalitní vzdělávací činnosti a požadavků pedagogických pracovnic. Ředitelka pedagogické pracovníky motivuje k dalšímu vzdělávání, sebereflexi a poskytování vzájemné zpětné vazby.
Služby pedagogů jsou zajišťovány tak, že při všech činnostech a vždy je dětem zajištěna optimální pedagogická péče. Rozvrh přímé pedagogické práce je řešen rozvržením ve 2 týdnech stále se opakujících. Pedagogické pracovnice jsou průvodkyněmi dětí ve vzdělávání, jednají, chovají se a pracují profesionálním způsobem. Specializované služby jako logopedie, jsou zajišťovány ve spolupráci s příslušnými odborníky. Asistent pedagoga působí jako partner učitele, uplatňuje k přidělenému dítěti respektující přístup a aktivně se podílí na vytváření příznivého klimatu a kultury školy.
Návrh na úpravu podmínek
Zvyšovat odbornou kvalifikaci zaměstnanců dalším vzděláváním. Termín: průběžně
Spoluúčast rodičů
Záměr
Spolupráce s rodiči je jedním z velmi důležitých úkolů pro úspěšnou práci naší školy. Rodiče získávají informace o dění v mateřské škole na nástěnkách, mailovou komunikací, při rozhovorech s učitelkami a prostřednictvím internetových stránek.
Při zápisu k předškolnímu vzdělávání hovoříme s rodiči o zvyklostech v rodině a podmínkách rodinné a školní výchovy. Rodiče mají možnost přijít se svým dítětem do mateřské školy si pohrát, získat základní povědomí o průběhu dne v naší mateřské škole a seznámit se s ŠVP.
Během školního roku společně s rodiči připravujeme akce k různým příležitostem jak na zahradě, tak v prostorách školy.
Každoročně předškolní děti projdou v domácím prostředí i prostředí MŠ programem pro předškoláky „S Rozárkou do školy“. Výsledky dětí v jednotlivých oblastech vzdělávání pak s rodiči individuálně konzultujeme a rodiče díky tomu mohou doma lépe podporovat děti v rozvoji v konkrétních oblastech před nástupem do ZŠ.
Na konzultačních schůzkách informujeme o rozvoji a pokrocích ve vzdělávání dítěte a rodiče s učitelkami mohou projednávat další výchovné záměry a výsledky.
Rodiče mají dostatečný prostor pro vyjádření svých názorů, námětů, či připomínek, podílejí se na hodnocení práce školy. Nabízíme rodičům poradenský servis v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí. Chráníme soukromí rodiny a zachováváme diskrétnost v jejích svěřených vnitřních záležitostech.
Návrh na úpravu podmínek
Spolupracovat s rodiči při vzdělávání dítěte na základě oboustranných dohod. Termín: průběžně
Podmínky vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Záměr
Respektujeme individuální potřeby a možnosti dítěte. K naplnění vzdělávacích možností dětí se speciálními vzdělávacími potřebami poskytujeme podpůrná opatření. Ta se podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti člení do pěti stupňů. Vytváříme optimální podmínky k rozvoji osobnosti každého dítěte a pomáháme mu, aby dosáhlo co největší samostatnosti.
Podporujeme děti, které vykazují známky nadání. Stimulujeme rozvoj jejich potenciálu.
U dětí dvouletých podporujeme touhu po poznání, experimentování a objevování. Preferujeme poznávání všemi smysly.
Naší snahou je vytvořit optimální podmínky k rozvoji osobnosti dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, k učení i komunikaci s ostatními a pomoci mu k dosažení co největší samostatnosti. Povinné podmínky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami jsou stanovené zákony a vyhláškami. Vzdělávání se uskutečňuje na základě doporučení specializovaného zařízení.
Pro děti s poruchami řeči spolupracujeme s odborníky a rodiči dětí a provádíme logopedickou prevenci a cvičení.
Pro děti s odloženou školní docházkou vypracováváme na základě odborníků PPP doporučení, podle kterých dítě rozvíjíme před přechodem do základní školy.
Pro děti s poruchami pozornosti a vnímání připravujeme zklidňující prostředí, zvýšený dohled školního asistenta, individuální přístup pedagoga, pravidelnou spolupráci s SPC a rodiči.
Přiznaná podpůrná opatření
Podpůrná opatření prvního stupně: Ředitel mateřské školy rozhodne o poskytování podpůrných opatření prvního stupně bez doporučení školského poradenského zařízení i bez informovaného souhlasu zákonného zástupce. Tím není dotčeno právo zákonného zástupce na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte (§ 21 školského zákona). Učitel mateřské školy zpracuje plán pedagogické podpory, ve kterém bude upravena organizace a hodnocení vzdělávání dítěte včetně úpravy metod a forem práce a projedná jej s ředitelem školy.
Pokud by nepostačovala podpůrná opatření prvního stupně (po vyhodnocení plánu pedagogické podpory) doporučí ředitel školy využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení za účelem posouzení speciálního vzdělávání dítěte (§ 16 odst. 4 a 5 školského zákona a § 2 a § 10 vyhlášky č. 27/2016 Sb.)
Podpůrná opatření druhého až pátého stupně: Podmínkou pro uplatnění podpůrného opatření 2 až 5 stupně je doporučení školského poradenského zařízení a s informovaným souhlasem zákonného zástupce dítěte. K poskytnutí poradenské pomoci školského poradenského zařízení dojde na základě vlastního uvážení zákonného zástupce, doporučení ředitele mateřské školy nebo OSPOD.
Ředitel školy určí učitele odpovědného za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami (11 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
Ředitel školy zahájí poskytování podpůrných opatření 2 až 5 stupně bezodkladně po obdržení doporučení školského poradenského zařízení a získání informovaného souhlasu zákonného zástupce.
Ředitel školy průběžně vyhodnocuje poskytování podpůrných opatření, nejméně však jeden krát ročně, v případě souvisejících okolností častěji. Ukončení poskytování podpůrného opatření 2 až 5 stupně je-li z doporučení školského poradenského zařízení zřejmé, že podpůrná opatření 2 až 5 stupně již nejsou potřeba. V takovém případě se nevyžaduje informovaný souhlas zákonného zástupce, s ním se pouze projedná (§ 16 odst. 4 školského zákona a § 11, § 12 a § 16 vyhlášky č. 27/2016 Sb.)
Návrh na úpravu podmínek
Zkvalitnit spolupráci s PPP, SPC a neziskovými organizacemi zabývajícími se péčí o děti s potřebami podpůrných opatření.
Zkvalitnit spolupráci s rodiči těchto dětí, za pomoci pravidelných konzultací a doporučení.
Podmínky vzdělávání dětí nadaných
V našem školním vzdělávacím programu využíváme potenciál každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti.
Pokud se nám děti jeví nadané určitým směrem, podporujeme je nabídkou aktivit k rozvoji jeho, nadání osvojováním si nadstandartních dovedností, podporujeme kreativitu a stimulujeme jeho potenciál.
Spolupracujeme s rodiči při rozvíjení jeho talentu daným směrem a doporučíme kontakt na umělecké školy a kroužky.
Návrh na úpravu podmínek
Vybavit školu pomůckami pro nadané děti. Termín: průběžně
Snažit se, pomocí důkladnější diagnostiky, každé nadané dítě včas identifikovat a následně vhodně stimulovat. Termín: průběžně
Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let:
Jedním z cílů našeho ŠVP je péče o děti od dvou do tří let. Uvědomujeme si specifika a vývojové zvláštnosti této věkové skupiny. Upřednostňujeme pro ně poznávání smysly, touhu po poznávání, experimentování a objevování. Zároveň vycházíme z toho, že tyto děti mají méně zkušeností, jsou méně obratné.
Nemáme možnost pečovat o dvou až tříleté děti v homogenní třídě.
Učitelé, případně chůvy uplatňují k dítěti laskavě důsledný přístup při vytváření první sociální zkušenosti mimo rodinu.
Hračky a pomůcky pro děti máme uloženy v zavřených zabezpečených skříňkách, jsme vybaveni dostatečným množstvím podnětných a bezpečných hraček a pomůcek.
Máme nastavena srozumitelná pravidla pro používání a ukládání hraček a pomůcek.
Prozatím není v možnostech stavebního rozvržení budovy mateřské školy zabezpečit možnost naplnění potřeby průběžného dostatečného odpočinku na rozdíl od provedené úpravy režimu dne, která respektuje pravidelnost, dostatek času na realizaci činností, úpravu času stravování.
Mateřská škola není vybavena dostatečným zázemím pro zajištění hygieny dvouletých dětí.
Návrh na úpravu podmínek
Nákup hraček a didaktických pomůcek pro dvou až tří leté děti. Termín: celoročně
Záměr
Pracujeme podle školního vzdělávacího programu, který rozpracováváme do třídních vzdělávacích programů. Služby pedagogů jsou zajišťovány tak, že při všech činnostech je dětem zajištěna optimální pedagogická péče. Rozvrh přímé pedagogické práce je řešen rozvržením ve 2 týdnech stále se opakujících. Pokud není možnost zajistit překrývání učitelek v době potřebné, zajistí pedagogickou podporu paní učitelce asistent pedagoga.
V mateřské škole je jedna heterogenní třída.
Individuální vzdělávání je zajištěno konzultacemi s rodiči, předáním výukových materiálů, vymezením dovedností a znalostí, potřebných pro nástup do ZŠ – Desatero předškoláka. Konzultace s dětmi s IV a jejich rodiči budou probíhat poslední dva týdny v listopadu vždy v pondělí a první dva týdny v prosinci vždy ve čtvrtek v odpoledních hodinách, dle předchozí domluvy.
Přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání
Děti jsou přijímány k předškolnímu vzdělávání na základě zápisu do mateřské školy podle předem daných, jasně stanovených kritérií. Mateřská škola je naplňována maximálně do počtu 25 dětí. Ředitel školy stanoví pro zápis dětí do mateřské školy kritéria, která jsou zveřejněna současně se zveřejněním termínu a místa zápisu (§ 34 odst. 2).
KRITÉRIA PRO PŘIJÍMÁNÍ DĚTÍ K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ STANOVENÁ PRO ŘÁDNÝ ZÁPIS PRO ŠKOLNÍ ROK 2026/2027 A NÁSLEDUJÍCÍ ŠKOLNÍ ROKY
Ředitelka MATEŘSKÉ ŠKOLY NĚMČIČKY, okres Brno venkov, příspěvková organizace, Němčičky 59, 664 66 Němčičky, stanovila následující kritéria, podle kterých bude postupovat při rozhodování na základě ustanovení §165 odst.2 písm.b a §34 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole v případě, kdy počet žádostí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání pro školní rok 2026/2027 překročí počet volných míst v mateřské škole. Do přijímacího řízení mohou být zařazeny jen řádně vyplněné žádosti o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání včetně přílohy „Vyjádření lékaře-pediatra“, je-li nezbytná.
Do mateřské školy (dále jen MŠ) jsou přijímány děti podle kritérií v tomto pořadí:
- děti, které dosáhnou k 31. 8. 2026 nejméně pátého roku věku, ve školském obvodu obce Němčičky a Kupařovice (včetně dětí s odkladem školní docházky), v případě cizinců místo pobytu ve školském obvodu obce Němčičky a Kupařovice a pobyt na území ČR nejméně 90 dnů – povinné předškolní vzdělávání dle § 34 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb. v pl. Zn.),
- děti, které k 31. 8. 2026 dosáhnou nejméně čtvrtého roku věku a mají místo trvalého pobytu v Němčičkách, v případě cizinců místo pobytu ve školském obvodu obce Němčičky, dle potvrzení pediatra jsou řádně očkované a mohou docházet do MŠ,
- děti, které k 31. 8. 2026 dosáhnou nejméně tří let a mají místo trvalého pobytu v Němčičkách, v případě cizinců místo pobytu ve školském obvodu obce Němčičky a pobyt na území ČR déle něž 90 dnů, dle potvrzení pediatra jsou řádně očkované a mohou docházet do MŠ,
- Při rozhodování o přijetí či nepřijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání se postupuje od kritéria č. 1 po kritérium č. 4 a v rámci každého kritéria od nejstaršího dítěte po nejmladší dítě. V případě shodného dne narození pořadí určuje počáteční písmeno příjmení dítěte. Děti z jiných školských obvodů se přijímají pouze v případě nenaplněné kapacity. Limitem vydání kladných rozhodnutí o přijetí dítěte do MŠ je počet volných míst v MŠ pro daný školní rok.
Po vyrozumění ředitelkou školy se zákonní zástupci přijatých dětí dostaví do MŠ na informační schůzku, kde si vyzvednou potřebné dokumenty k vyplnění, přihlášky ke stravování a dostanou informace o provozu MŠ.
- Charakteristika školního vzdělávacího programu
Poslání školy
Záměr
Usilujeme o rozvíjení dítěte a jeho poznávání na základě moderních vědeckých poznatků přizpůsobených specifikům dětí předškolního věku. Ve vazbě na rodinnou výchovu zajišťujeme dětem prostředí s dostatkem podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení, podmínky osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost.
V dětech rozvíjíme zdravě sebevědomé, samostatné osobnosti, které se nebojí projevit ve společnosti, dokáží se rozhodovat, ví, kam se obrátit o radu a informace, umí upřednostnit svoje klady a současně se vyrovnat s negativy.
Školní vzdělávací program vychází
- ze záměru
- z analýzy předchozího školního vzdělávacího programu
- z podmínek školy
- z prostředí
Dlouhodobé cíle
- Poskytovat dětem vhodné vzory a modely chování, rozvíjet sociální cítění, ohleduplnost a toleranci
- Rozvíjet lokomoční, nelokomoční a jiné pohybové činnosti
- Vytvářet komunikačně bohaté prostředí, motivovat děti k samostatným řečovým projevům
- Rozvíjet partnerství a spolupráci s rodiči
Metody a formy vzdělávání
Prožitkové a kooperativní učení hrou a činnostmi dětí
Situační učení
Spontánní sociální učení
Uplatňujeme vzájemně provázané a vyvážené spontánní i řízené aktivity.
Specifickou formou jsou pedagogem motivované didakticky zacílené činnosti. Tyto činnosti probíhají zpravidla individuálně nebo v malých skupinkách.
Náš styl vzdělávání je založen na principu vzdělávací nabídky, individuální volbě a aktivní účasti dítěte.
Vše se snažíme zakládat na přímých zážitcích dětí, podporovat dětskou zvídavost a potřebu objevovat radost z učení.
Vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka
„Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka Děti-cizinci a děti, které pocházejí z jiného jazykového a kulturního prostředí, potřebují podporu učitele mateřské školy při osvojování českého jazyka. Pokud rodiče sami neovládají český jazyk na úrovni rodilého mluvčího, nemohou své děti v poznávání českého jazyka přímo podpořit a děti se ocitají ve znevýhodněné pozici. Je třeba věnovat zvýšenou pozornost tomu, aby dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka začala být poskytována jazyková podpora již od samotného nástupu do mateřské školy. Při práci s celou třídou je třeba mít na vědomí, 2 že se v ní nacházejí i děti, které se český jazyk učí jako druhý jazyk, uzpůsobit tomu didaktické postupy a děti cíleně podporovat v osvojování českého jazyka. Mateřské školy poskytují dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání. Zvláštní právní úprava platí pro mateřské školy, kde jsou alespoň 4 cizinci v povinném předškolním vzdělávání v rámci jednoho místa poskytovaného vzdělávání (v případě lesní mateřské školy v jednotlivém území, kde zejména probíhá pedagogických program a kde má škola zázemí). V takovém případě zřídí ředitel mateřské školy skupinu nebo skupiny pro bezplatnou jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání v souladu s vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Vzdělávání ve skupině pro jazykovou přípravu je rozděleno do dvou nebo více bloků v průběhu týdne. Ředitel mateřské školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory dítěte zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu rovněž jiné děti, než jsou cizinci v povinném předškolním vzdělávání, pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy. Při přechodu na základní školu by děti s nedostatečnou znalostí českého jazyka měly mít takové jazykové a sociokulturní kompetence v českém jazyce, které jim umožní se zapojit do výuky a dosáhnout školního úspěchu. Podpůrným materiálem při vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka je Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání, který lze využívat při individualizované práci s dětmi s nedostatečnou znalostí českého jazyka již od nástupu do mateřské školy“.
Charakteristika podtémat vzdělávacího programu
„Já a můj svět“
Integrovaný blok č. 1
Záměrem je učit děti navazovat kontakty s vrstevníky i dospělými, upevňovat vhodné společenské chování; zprostředkovávat poznatky o místě, ve kterém dítě žije, seznamovat děti se svým nejbližším okolím. Znalosti o živé a neživé přírodě. Děti si osvojují bezpečné chování v okolním prostředí.
Integrovaný blok č. 2
Záměrem je zprostředkovávat dětem citové prožitky, radost, uspokojení, pohodu; seznamovat děti s lidovými zvyky a tradicemi, přizvat ke spolupráci rodiče. Probouzet u dětí zájem o společenský život.
Integrovaný blok č. 3
- IB Svět pod bílou peřinou
Záměrem tohoto tématu je podpora zdravého životního stylu; vytváření podmínek pro osvojování si zdravých životních návyků a postojů, dodržování hygienických zásad. Pochopení aktivního pohybu; setkávání se s lidskými profesemi, zaměstnáním. Uvědomění si hodnot lidské práce a jejího přínosu pro společnost. Seznámení se školním prostředím.
Integrovaný blok č. 4
Prostřednictvím tohoto tématu se děti přiměřeným způsobem seznamují s dopravními prostředky, pravidly silničního provozu, lidovými jarními tradicemi, se strukturou rodinných vztahů. Elementární znalosti o živé i neživé přírodě.
Integrovaný blok č. 5
Prostřednictvím tohoto tématu se děti seznamují s bezpečným chováním o prázdninách, vymožeností moderní techniky, s růzností etnik a kultur, odlišností lidí.
Vzdělávací obsah
Vzdělávací obsah je zpracován v pěti integrovaných blocích, které jsou rámcové, nastiňují cíle a záměry, stručnou charakteristiku vzdělávací nabídky a jejich rozpracování je předmětem TVP.
INTEGROVANÝ BLOK č. 1
Svět plný kamarádů
Děti se seznamují s:
Změnami počasí, změnami v podzimní přírodě, sklizní úrody, barvami podzimu, podzimním oblečením, odletem ptáků, pouštěním draků, bezpečným okolním prostředím, novými kamarády v prostředí MŠ, se svou obcí a domem, s tradicemi, se zdravou stravou, navazováním kontaktů, komunikací, přátelstvím, pomocí kamarádům, spoluprací.
Témata: Ovoce a zelenina, Barevný podzim, Máme nové kamarády, Moje vesnice, Můj dům nebo dle aktuálního rozpoložení třídy a uvážení učitelky jiná.
Dílčí vzdělávací cíle
DÍTĚ A JEHO TĚLO
- rozvoj a užívání všech smyslů
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- rozvoj psychické a fyzické zdatnosti
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
- vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem
- získání relativní citové samostatnosti o rozvoj schopností sebeovládání o poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
- rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit - - získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
DÍTĚ A TEN DRUHÝ
❖ osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
❖ seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
❖ posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, mateřské škole…)
❖ vytvářen prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti)
❑ poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
❑ rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
❑ rozvoj schopností žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, rodině, ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
DÍTĚ A SVĚT
▪ seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
▪ vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
▪ rozvoj schopností přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
Integrovaným blokem č. 1 rozvíjíme a prohlubujeme u dětí tyto klíčové kompetence
- spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
- samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
- ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
- spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
- má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody, techniky, který děti obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
- všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí, přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
- soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
- získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
- uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
- chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou, dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování
- chápe, že vyhýbat se problémům nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou, uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit
- oceňuje úsilí a práci druhých
- ve změnách vidí příležitost
- přijímá kulturní rozmanitosti druhých
INTEGROVANÝ BLOK č. 2
Kouzelný svět
Děti se seznamují s:
Změnami počasí, změnami v přírodě, lidovými pranostikami, barvami, oblečením, tradicemi – Mikuláš, adventní čas, Vánoce, Tři králové, obdarováváním, pomocí bližním, přátelstvím, vztahy v rodině.
Témata: Pomáháme si, Mikuláš, Vánoční tradice, Obdarovávání nebo dle aktuálního rozpoložení třídy a uvážení učitelky jiná.
Dílčí vzdělávací cíle
DÍTĚ A JEHO TĚLO
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- uvědomění si vlastního těla
DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů. mluvního projevu, vyjadřování)
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních
- rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému)
- rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným
- rozvoj a kultivace představivosti a fantazie o vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení o získání relativní citové samostatnosti
- rozvoj schopnosti sebeovládání, získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci o poznávání sebe sama
- rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
- rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
DÍTĚ A TEN DRUHÝ
❖ rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
❖ seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
❖ posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v MŠ, v dětské herní skupině)
❖ vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti
apod.)
❑ rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet ke třídě, k rodině, k ostatním dětem a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
❑ rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
Domluva s a spolupráce s vrstevníky
Zapojení do skupinových tvůrčích činností ve třídě
DÍTĚ A SVĚT
▪ osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí, při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
▪ vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
Integrovaným blokem č. 2 rozvíjíme a prohlubujeme u dětí tyto klíčové kompetence
- učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si pamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
- zajímá se o druhé i o to, co se děje kolem, je otevřené aktuálnímu dění
- ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit, má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku
- řeší problémy, na které stačí, známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou či pomocí dospělého
- průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
- svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
- dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky
- dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
- rozlišování přínosů a rizik používání digitálních technologií
- umí zorganizovat a realizovat svoje činnosti
- domlouvá se a spolupracuje s vrstevníky
- zapojuje se do skupinových tvůrčích činností ve třídě
INTEGROVANÝ BLOK č. 3
Svět pod bílou peřinou
Děti se seznamují s:
Zimními sporty, lidským tělem, zdravím, nemocí, zimním oblečením, lidskými profesemi, zaměstnáním, péčí o ptáky, lidovými pranostikami, zápisem do 1. třídy, prosociálním chováním – empatií, rozlišováním velikostí, zdvořilým společenským chováním, normami chování, úctou k přírodě.
Témata: Zdravé tělo, Sportujeme v zimě, Čím budu, až vyrostu, Půjdu k zápisu do školy nebo dle aktuálního rozpoložení třídy a uvážení učitelky jiná.
Dílčí vzdělávací cíle
DÍTĚ A JEHO TĚLO
- uvědomění si vlastního těla
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé a jemné motoriky (koordinace rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních
- osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
- rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie o posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování)
- poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
DÍTĚ A TEN DRUHÝ
❖ osvojování si elementárních poznatků. schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
❖ rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
❑ poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
❑ vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
❑ seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, ve kterém dítě žije
❑ vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
❑ vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
DÍTĚ A SVĚT
▪ rozvoj schopností přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
▪ pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
▪ osvojení si poznatků a dovedností k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí, při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
▪ rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
▪ osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností péčí o okolí, při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
▪ rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
Integrovaným blokem č. 3 rozvíjíme a prohlubujeme dětí tyto klíčové kompetence
- chápe, že zájem o to, co se klem děje, činorodost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
- dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
- má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení, k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně, váží si práce i úsilí druhých
- ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
- zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti
- řeší problém na základě bezprostřední zkušenosti, postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje, spontánně vymýšlí nova řešení problém a situací, hledá různé možnosti a variant (má vlastní originální nápady), využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
- odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
- chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodnout svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
- pozoruje, zkoumá, experimentuje, objevuje, tvořivě pracuje s informacemi čerpanými z různých autentických, tištěných a digitálních zdrojů
INTEGROVANÝ BLOK č. 4
Barevný svět
Děti se seznamují s:
změnami v přírodě: změna počasí, jarní květiny, návrat ptáků, domácí zvířata a mláďata, barevnost přírody, zdravá strava, tradicemi: Velikonoce, Den matek, lidové pranostiky bezpečností: bezpečnost chodců, dětí, dopravní prostředky, pohádka Pohádkový dědeček – Jak se auto předhánělo s vlakem (doprava, dopravní značení), 2x7 pohádek (rýmování)
Témata: Velikonoční tradice, Jíme zdravé potraviny, Zvířata a jejich mláďata, Moje maminka, Chovám se bezpečně v dopravě nebo dle aktuálního rozpoložení třídy a uvážení učitelky jiná.
Dílčí vzdělávací cíle
DÍTĚ A JEHO TĚLO
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- uvědomění si vlastního těla
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních
- osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení o vytváření základů pro práci s informacemi o rozvoji, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie o posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
- rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
- poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získávání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
- rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
- rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
- rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
DÍTĚ A TEN DRUHÝ
❖ seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
❖ posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, MŠ)
❖ vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti)
❖ rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních a neverbálních
❖ rozvoj kooperativních dovedností
❑ vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
❑ vytvoření základů aktivních postojů ke světu a civilizaci, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
❑ rozvoj společenského i estetického vkusu
DÍTĚ A SVĚT
▪ pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
▪ osvojení si poznatků a dovedností k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí, při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
▪ rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
Integrovaným blokem č. 4 rozvíjíme a prohlubujeme u dětí tyto klíčové kompetence
- ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
- domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
- klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje, chce porozumět věcem, jevům, dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
- při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
- rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedou k cíli) a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi nimi volit
- dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
- v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými, chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
- ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domluví a spolupracuje, v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku, je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
- napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
- odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
INTEROVANÝ BLOK č. 5
Svět plný her
Děti se seznamují s:
změnami v přírodě: změna počasí, barvy v přírodě, oblečení; s prostředím lesa, hor, u řeky, u rybníka, vesmír, s bezpečným chováním o prázdninách, s exotickými zvířaty, s růzností etnik a kultur a odlišností lidí: MDD; s lidovými pranostikami, pohádka O Smolíčkovi (odmítnutí nebezpečné situace) O Sněhurce (obezřetné chování), pohádky z celého světa
Témata: Planety, V lese a u vody, Děti celého světa, Bezpečnost o prázdninách nebo dle aktuálního rozpoložení třídy a uvážení učitelky jiná.
Dílčí vzdělávací cíle
DÍTĚ A JEHO TĚLO
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vyjádření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbálního i neverbálního (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení o vytváření základů pro práci s informacemi o poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
- rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňující pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
- získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
DÍTĚ A TEN DRUHÝ
❖ ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
❖ seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
❖ posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, MŠ, v dětské herní skupině)
❖ vytváření prosociálních postojů (rozvíjení sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti, apod.)
❖ osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
❖ ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
❑ poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
❑ rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
❑ rozvoj schopnosti žít ve společnosti ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, rodině, ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
❑ vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
❑ seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
❑ vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
❑ rozvoj společenského i estetického vkusu
DÍTĚ A SVĚT
▪ seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
▪ vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
▪ poznávání jiných kultur
▪ vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí
Integrovaným blokem č. 5 rozvíjíme a prohlubujeme u dětí tyto klíčové kompetence
- při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně, nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout
- je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
- má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu a snaží se podle toho chovat
- uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat, chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu
- dovede využívat informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atd.)
- nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
- přichází s vlastními nápady a volí adekvátní řešení vedoucí k cíl, dokáže měnit cesty vedoucí k cíli.
- dokončuje činnosti, dokáže pracovat s algoritmy a uplatňuje informatické myšlení
- reaguje autenticky na kulturní podněty
Naplňování kompetencí uskutečňujeme prostřednictvím těchto výstupů
- pohybové, výtvarné, pracovní, hudební, dramatické řečové činnosti, psychomotorické hry, hry se zpěvem, hudební a taneční hry, experiment, práce s knihou, seznamování s moderní technikou, vycházky, pobyt v přírodě, hry na zahradě-kognitivní činnosti, situační vzdělávání
PODMÍNKY
- KRITÉRIA PRO EVALUACI PODMÍNEK (1 x za rok)
(analýza vyhodnocení, dotazník: rodiče, zaměstnanci, hosp., kontr. činnost, hodnocení tříd)
PROCESY + VÝSLEDKY
Učitelky:
- SEBEHODNOCENÍ: (1 x za rok)
kritéria manuálu sebehodnocení učitelky (hospitace, vyhodnocování tč., polol. hodnocení tříd, dotazníky, sebehodnocení učitelky)
- HODNOCENÍ TŘÍDY: (2 x za rok)
kritéria pro hodnocení plánování TVP stanoveného školou v ŠVP
cílené hodnocení předškol. dětí – kritéria Jak předcházet poruchám učení
(hospitace, polol. hodnocení třídy)
- ZPĚTNÁ VAZBA TÉMATICKÝCH ČÁSTÍ PO SKONČENÍ TÉMATICKÉ ČÁSTI
kritéria: prožitkového učení + partnerského přístupu
vyhodnocování třídní učitelkou
- VYHODNOCOVÁNÍ: ( 2x za rok)
kritéria pro vyhodnocování výsledků (hodnocení tříd, hospitace)
Ředitelka:
- HOSPITACE (4 x za rok)
kritéria: prožitkového učení + partnerského přístupu
- HODNOCENÍ UČITELKY(1 x z arok)
- HODNOCENÍ MŠ (1 x za rok)
vize a stanovené cíle
výsledky a výsledné informace (co se podařilo – učitelky, podmínky apod.)
potíže (jaké byly identifikovány)
jaká opatření byla přijata
odkaz (náznak inovace ŠVP)
Autoevaluace bude hodnotit soulad ŠVP s RVP PV, plnění cílů ŠVP, způsob zpracování a realizace obsahu vzdělávání, práci učitelů včetně jejich sebereflexe, výsledky vzdělávání, kvalitu podmínek vzdělávání v kontextu RVP PV.
Rodiče:
- DOTAZNÍK ( 1x za 2 roky)